Re: Domobar Classic, pomp geeft minder druk

23
Tja, HanR heeft een punt maar daar gaat het eigenlijk niet om. Ik wilde gewoon de OPV weer afstellen na schoonmaak. Dat moet ik niet uit het oog verliezen. Het is een enorm simpel apparaat dat alle kanten uitvliegt soms (qua druk, temperatuur etc.) en eigenlijk ben ik er al jaren heel blij mee. Ik ken het ding door en door en het hoeft niet zo fancy wat mij betreft. Als ik die weg ga dan moet ik ook aan een PID etc. etc. Dan kan ik beter een andere machine aanschaffen. Komt misschien wel (want ik vind het irritant te moeten wachten op stoom) maar voor nu ben ik blij dat het nog redelijk simpel is om mee te klooien hahaha

En ja, dat is de fietsklusser... En dat bracht mij op een idee: ik ga proberen een stukje binnenband onder het filer voor de ontluchting te klemmen. Als ik mazzel heb dan sluit het precies hahaha

27
Kon het toch niet laten en ben wat verder gegaan. Stukje binnenband ging het niet worden. Wat wel werkte was flink wat Teflon tape om het filter. Die druk ik vervolgens in de houder en zowaar kon ik druk opbouwen. De druk gaat nu naar ongeveer 10 bar en dan gaat het lekken langs het Teflon. In ieder geval kan er dus voldoende druk opgebouwd worden en is het probleem weg maar nu is de vraag of de druk dan niet te hoog zal zijn. Ik ga morgen wel een flink aantal espresso's maken voor de familie en dan leren we wel omgaan met de nieuwe setup... Kan hem altijd wat terug schroeven. Ik laat nog wel weten hoe het loopt. Dank voor het meedenken!

28
Ik kom er toch niet uit... Ga nu de maling maar aanpassen. Het klopt toch dat je de druk kan opvoeren door de schroef op de OPV verder in te draaien? Als ik hem verder in draai dan krijg ik een punt dat de pomp er gewoon helemaal mee stopt. Extractie is ongeveer 16 tot 19 gram in 28 seconden op 14 gram koffie... Veel te weinig dus..

29
Saffi schreef: Het klopt toch dat je de druk kan opvoeren door de schroef op de OPV verder in te draaien?
Staat er op de OPV geen pijltje welke draairichting + is en wat -?

Heb je al geprobeerd tegen de klok in te draaien om de druk te verhogen?

Indien je even nadenkt over de werking van een OPV, kun je snel begrijpen wat "indraaien" voor effect zou kunnen hebben.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino