Re: Wat drink je nu?

5261
gilleko B. schreef:
omeCoffee schreef:
gilleko B. schreef:Branddatum 4 augustus, Koffie van de maand Hoofdkwartier Rwanda Kilimbi natural. Eerste shot, wat overextractie, maar zacht fermentatiezuurtje zit erin. De volgende maalgraad wat grover maken. Maar mooie koffie
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Prachtig! En het kopje… erg mooi. Van wel merk is het, als ik vragen mag?
Type Sorrento van Nuova Point, hele dikke wand, geeft fijn lipgevoel en de boel blijft lekker warm!

Afbeelding
Haha, fijn lipgevoel dus! Ik weet niet meer wat er eerst stond maar daar begreep ik niks van!

Ik zal eens kijken naar die kopjes. Dank voor het delen.
Londinium R x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

5262
gilleko B. schreef: za 09 aug 2025, 15:04 Branddatum 4 augustus, Koffie van de maand Hoofdkwartier Rwanda Kilimbi natural. Eerste shot, wat overextractie, maar zacht fermentatiezuurtje zit erin. De volgende maalgraad wat grover maken. Maar mooie koffie
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Waar jij de maalgraad iets grover ging zetten, ga ik hem na de eerste shot ietsje fijner zetten. Het zuurtje is me nu nét ff te sterk ( bij 19gr in, 40 uit aan 27sec vanaf eerste drup)

Maar! Dit kilootje gaat absoluut een lekkere afwisseling van mijn normale "choco"achtige boontjes worden.

Cheers !
Current gear:
Lelit Bianca V3-White - Eureka Mignon Oro "SD" - Commandante C4-Nitro+RedKlix -
Chemex - Aeropress - French Press - Mokapot (Joy/Resolve)

* Allow yourself to become the best version of yourself - You deserve nothing less! *
Bijlagen
Overigens probeerde ik hem ook als Chemex, maar daar was ik (met de handmaler) weer veel te fijn, waardoor hij erg sterk werd. Benieuwd of hier nog wat lekkers met deze methode uit gaat komen. Overigens probeerde ik hem ook als Chemex, maar daar was ik (met de handmaler) weer veel te fijn, waardoor hij erg sterk werd. Benieuwd of hier nog wat lekkers met deze methode uit gaat komen.

5263
Warheart schreef:
gilleko B. schreef: za 09 aug 2025, 15:04 Branddatum 4 augustus, Koffie van de maand Hoofdkwartier Rwanda Kilimbi natural. Eerste shot, wat overextractie, maar zacht fermentatiezuurtje zit erin. De volgende maalgraad wat grover maken. Maar mooie koffie
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Waar jij de maalgraad iets grover ging zetten, ga ik hem na de eerste shot ietsje fijner zetten. Het zuurtje is me nu nét ff te sterk ( bij 19gr in, 40 uit aan 27sec vanaf eerste drup)

Maar! Dit kilootje gaat absoluut een lekkere afwisseling van mijn normale "choco"achtige boontjes worden.

Cheers !
Exact mijn voorkeur, chocoboontjes en deze ter afwisseling! Zo blijven die espresso's boeien.

Afbeelding

5264
gilleko B. schreef: di 12 aug 2025, 13:10
Exact mijn voorkeur, chocoboontjes en deze ter afwisseling! Zo blijven die espresso's boeien.

Afbeelding
Precies! Ware dat helaas mijn lieftallige echtgenoot deze wat exotischer smaak niet zo kan waarderen, haha. De "drop-achtige" toon die deze Rwanda mee voert, wijkt voor haar teveel af van "gewone goeie koffie".

Dus experimenteer ik vrolijk verder en heb ik met een 1:13 ratio, 92graden water, James Hoffman methode French Press, een heerlijk zacht avondbakkie er uit weten te halen. :ugeek:
Current gear:
Lelit Bianca V3-White - Eureka Mignon Oro "SD" - Commandante C4-Nitro+RedKlix -
Chemex - Aeropress - French Press - Mokapot (Joy/Resolve)

* Allow yourself to become the best version of yourself - You deserve nothing less! *

5265
Het is deze keer eigenlijk “Wat drink ik zondag?” Want zondag ga ik een kijkje nemen bij de lancering van nooc, een nieuwe kofffiebranderij uit het mooie Amersfoort, mijn stad. Dus tja, dan wil ik dat graag delen!
De lancering vindt plaats in fufu coffee studio in Utrecht en ik heb me laten vertellen dat iedereen welkom is om te komen proeven. De komende dagen worden één voor één de verschillende bonen bekend gemaakt via Instagram.
Ben benieuwd naar de koffie al weet ik niet wat ik me bij ‘Peach juice’ moet voorstellen.
Londinium R x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

5266
gilleko B. schreef: vr 13 jun 2025, 09:51 Op Fuel en dat hij zijn vleugeltjes ook zonder koffie op een mooie wijze kan gaan uitspreiden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dank je. Ondertussen drink ik bijna weer dagelijks een filter koffie maar dan met Decaf bonen.
Ook het Decaf aanbod heeft niet stil gestaan en sommige zaken branden ook Decaf voor filter, of Omni roast.

Huidge setup Varia VS6, Fellow EKG Stagg Pro, Hario V60 8-)
Slayer Single, Weber Key MK2, 2x Lagom 01, P64

5267
Ik heb weer een nieuwe bestelling vanuit Friedhats binnen: GUATEMALA CATARINA LETICIA

Wel weer flink mijn molen moeten bijstellen tav de DAK Choco Spongo maar wat een smaak sensatie is dit! Dit is wel echt een soort koffie die ik erg lekker vind.
Ik heb nog nooit pruimen sake gedronken, maar wat ik proef is een beetje bourbon achtig smaak, zoet met een goeie body, en geen bittertje
Elke keer een lach op mijn gezicht als ik deze drink
Afbeelding

Afbeelding

5268
omeCoffee schreef:Het is deze keer eigenlijk “Wat drink ik zondag?” Want zondag ga ik een kijkje nemen bij de lancering van nooc, een nieuwe kofffiebranderij uit het mooie Amersfoort, mijn stad. Dus tja, dan wil ik dat graag delen!
De lancering vindt plaats in fufu coffee studio in Utrecht en ik heb me laten vertellen dat iedereen welkom is om te komen proeven. De komende dagen worden één voor één de verschillende bonen bekend gemaakt via Instagram.
Ben benieuwd naar de koffie al weet ik niet wat ik me bij ‘Peach juice’ moet voorstellen.
Uiteindelijk de Peach Juice niet gekozen maar wel 3 andere koffies gedronken, alle drie als filter, te weten:

strawberry swirl, een boon uit Colombia, honey, co-ferment. Echt een smaakbommetje, een heerlijke aardbei geur en een subtiele smaak van aardbei en vanille. De kokos haalde ik er niet uit. Later deze koffie nog als cortado gedronken maar dat kwam niet helemaal uit de verf. Hij miste wat body hoewel er volle melk was gebruikt.

Fruit punch, uit Indonesië, natural anaerobic. Naast de strawberry was de fruit punch minder uitgesproken maar toen de koffie wat was afgekoeld kwamen de smaaktonen goed naar voren, aardbeicompote, guave en blauwe bes.

De derde en laatste was de honey drizzle uit Costa Rica, een red honey. Een subtiele koffie met tonen van nectarine, amandel en honing. En een geur…. Heerlijk. Van die laatste heb ik een zakje gekocht om thuis verder mee te spelen!
Afbeelding

5269
Ook hier een mooie koffie gister gekregen van mijn zoon die toch nog, na het ontwijken van een verdedigende aanval van een barracuda, het bekijken van schildpadden en murenes in het Antilliaanse zilte riffige nat, een pakje koffie voor mij heeft meegenomen. Naast een shirt wat ik altijd al wilde hebben(
Afbeelding
), een Spongebob hawai-shirt. Eigenlijk als cartoon figuur de meest irritante klinkende klotespons in en buiten het heelal. De koffie is een natural, gewoon bij toeval gekocht. Mooie koffie, licht zure bes/kerst, vettig cookiedough, en nog wat waar ik niet op kan komen. Allemaal made in Bonaire!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding